Bexets

Bara så länge det finns stjärnor över oss

Fodmap

Kategori: Allmänt

Har läst en del på olika hälsotidningars hemsidor om ibs, en magsjukdom som jag liksom många andra lider av. Det är en tarmsjukdom som är så pass vanlig att den räknas som en folksjukdom. Min ibs är absolut inte lika illa som den har varit, jag har förut vissa dagar vart så dålig att jag inte kunnat röra mig på grund av magsmärtor. Jag har provat lchf, laktosfritt och glutenfritt, regelbunden motion, olika mediciner och gjort massa trevliga undersökningar utan att egentligen komma någonstans. Just nu mår jag så bra psykiskt så det speglar av sig på magen, jag mår mycket bättre nu, men jag har fortfarande dagar då jag har väldigt ont i magen. Läste nu om en diet som kallas Fodmap som tydligen ska vara jättebra för människor med känslig tjocktarm (ibs) den går väl mest ut på att inte äta sånna saker som jäser i magen och bildar gaser, gaser som i sin tur leder till magknip. Ska försöka mig på detta, är jäkligt svårt med tanke på att jag oftast inte lagar maten själv när jag äter på jobbet, men ska göra mitt bästa! 
Sååååå, wish me luck! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: