Bexets

Bara så länge det finns stjärnor över oss

Lite om familjen

Kategori: Allmänt

Familjen som jag bor i:
Mireia heter mamman och hon är supersnäll, hon pratar så att jag förstår och hon förklarar allt jättebra, hon är typ 37 år tror jag. pappan heter Joan (uttalas djoán) och han är inte så bra på engelska men han försöker haha, han är 38 tror jag och han är också jättesnäll. Dom frågar hela tiden "hur är det med dig" och om jag vill ha nånting att äta.
aja ni fattar, dom är jättetrevliga!
Barnet som jag har hand om heter Jan (Dján uttalas det) och han är fem år, han förstår väldigt mycket engelska, men som man kan förstå tycker han att det är jobbigt att prata engelska. Han var ganska blyg först, men nu har det ordnat upp sig :)
 
en normal dag för mig:
Mireia kör Jan till skolan klockan nio, han är bara fem år så han har inte börjat riktiga skolan än, men det är lite mer skol-likt än dagis. Klockan tolv hämtar jag honom på skolan ocg vi åker hem och leker, spelar fotboll eller nåt sånt. Klockan ett kommer Mireia hem och då äter vi lunch, och klockan tre börjar skolan igen och då åker Jan med Mieria. Skolan slutar klockan fem sen och då är det jag som hämtar, då kanske vi åker till nån lekpark eller hem och leker och tränar engelska med Jan. Mireia slutar klockan åtta på kvällen och Joan klockan sju så vi äter middag när dom kommer hem!
 
I den här regionen av Spanien pratar dom katalanska vilket skiljer sig från vanlig spanska (kastellanska, äh jag vet inte hur det stavas) så då fattar jag absolut nada. Dom vuxna brukar prata kastellanska när jag är med, men ibland använder Jan katalanska ord och då står jag där som ett frågetecken.
 
hejsvejs /R

Kommentarer


Kommentera inlägget här: